josefinevill

Direktlänk till inlägg 1 februari 2011

Is i magen, is på marken, dagis

Av Josefine - 1 februari 2011 21:15

Det senaste året har verkligen rusat fram! Om mindre än en vecka börjar jag arbeta på Näl igen. Tänk så mycket som hänt i mitt och framförallt Vilhelms liv. För ett år sedan hade den rackaren till exempel inte en tand i munnen, nu kan man skymta 16 st i det lilla gapet. För ett år sedan var en av de största orosmomenten huruvida jag skulle hinna hämta nåt från diskbänken innan den sittande lille kraken skulle tippa och lägga sig platt på sin elefantfilt. Idag har bekymren ändrat karaktär avsevärt. "Har han koll på att fönsterbrädan tar slut precis bakom hälarna eller kommer han ramla ner mellan fönstret och köksbordet om han vänder sig om?"... 

För ett år sedan tyckte jag att jag "har gott om tid" till diverse saker jag vill hinna med under min föräldraledighet. En sådan sak var att besöka bästaste Andréa i Karlskoga. Sagt och gjort... I lördags!

Vilhelm satt som gjuten i sin barnstol den 2, 5 timmar långa resan, halvslumrandes och ibland småsnackandes för sig själv. Jag lyssnade på Melodikrysset och på lokala nyheter om en 23-åring som hade gone bananas med en yxa i lilla Nossebro natten till lördag. Vederbörande hade flytt till Vargön och sedan till Grästorp där han hittades av polis och hund. "Nu sitter han i förvar i häktet i Lidköping"... Jaja, och där kan han väl sitta om ni frågar mig.

Hur som helst kom vi väl fram till Linnebäck, överraskad är bara förnamnet på vad Maggan-som-ägde-Solex-förut blev! Vilhelm charmade henne! Såklart!

Eftermiddagen gick alldeles för fort i trevligt sällskap, fina hästapållar och god mat. Kaninen måste ha fått sockerchock om den städade den nya mattan från alla kaksmulor! Vilhelms bästa var att ta kakor från fatet, äta var mindre noga. Så länge det finns får man ta... Eller? I vilket fall ville han väga upp sockerkonsumtionen och bytte till sig en morot från kaninen. Den vägrade han släppa och somnade således med den i sin lilla hand när vi styrde saaben söderut, mot hemmet. Själv var jag rädd att följa sonens exempel (dock utan morot) och stannade på gyllene måsen för en kopp kaffe. Där lirkade jag ut moroten från järngreppet, då vaknade han! Och var förbannad, förorättad, ja jag skulle här vilja säga kränkt! Erbjöd nappen istället men den skickade han iväg med besked. Okej!!!!!! Ta den förbannade grönsaken då! Å vips! Så sov han igen. Kärlek!


Vårvintern är nu ett faktum! Det blåser och kommer nåt vått i luften. Resultat: blankis all over the place... Å Solman har idag tappat en sko! Typiskt han som gick så bra igår när jag red. Fast kanske lika bra ändå för Vilhelm halkade över sin middagslurstid och ville inte somna. Vi tittade när Linnea red på Zeke istället. Han såg oxå riktigt fin ut. Å då menar jag RIKTIGT fin. Så fin att jag själv hade velat rida, frågan e bara "hade han i så fall gått lika bra???"


Nåväl. Anledningen till sena rutiner i dag har till stor del grund i INSKOLNING AV VILHELM!!! Day 1- check

Vi blev fantastiskt väl mottagna. Vilhelm spanade in en lite äldre tjej (cougar??) redan innanför dörren. Han ville genast hålla handen. Det ville inte hon!

Dagis kommer inte bli några problem för Vilhelm, han blev fort varm i kläderna och pilade iväg för att kolla hur fröknarna som satt och planerade i ett annat rum hade det. Den andre killen gick inte ännu utan hasade fram. "Han lär sig snart, han tar nog efter Vilhelm eftersom han går"... Efter 30 min var det två stjärthasande gossar på inskolning... Hej, bakåtsträvare!

"Huvudfröken" verkar väldigt bra. Rejäl, liksom. Inga knussligheter! Hade hoppats på en av "de mognare" fröknarna i tillägg men istället blir det en nyutbildad som kommer nästa vecka. Det lär säkert bli hur bra som helst men min första spontana reaktion är att det hade varit bra med en "mamma-figur" och en "mor/farmor-figur" att ty sig till för Vilhelm.

Imorgon ska vi dit igen då, för fortsatt inskolning. Hoppas på att de får gå ut och leka då, annars klättrar Villibald på väggarna misstänker jag! Det räckte att vi idag var inne en timma längre på förmiddagen innan vi skulle fara, för att vi skulle komma ihop oss flera gånger. Han är juh för skjutsingen van att vara ute... Baracken var inte så hemsk som jag trodde, den är dessutom inte färdigställd invändigt ännu så de är på de vanliga avdelningarna tillsvidare. Sen blir det sprillans nya leksaker som gäller för de båda grabbarna! Ja, de är bara två till att börja med... "Tills nästa barn kommer"... Ni minns? Det dröjer hur som ett par veckor till.


Dagens uppvaknande: man tar med egna blöjor och lämnar på förskolan! Så lite man vet som förstagångsförälder!


Imorgon eftermiddag (när Vilhelm SOVER... och Linnea vaktar) ska jag fara till arbetet för att bekanta mig med den nya mobiletten. Hoppas på det bästa, på alla punkter.


 
 
Andréa

Andréa

1 februari 2011 23:20

Ett tips! Ha koll på blöjorna för inget retar en fröken så mycket som "oansvariga" föräldrar!! Se till att hans blöjor på dagis hänger med i storleken på de som han har hemma! Tight är inte praktiskt vid massbajsning!!

http://andreavill.bloggagratis.se

Josefine

3 februari 2011 13:10

haha, du är för härlig :) Peters spontana reaktion var "va, det kommer juh vara nån annan som inte sköter sig och sno vilhelms blöjor"... Jag menar att jag/vi gärna bjuder något annat barn på ett par blöjor så länge vi vet med oss att VI köpt till VÅRT barn...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Josefine - 30 december 2017 07:52

    ’Varje dag är inte bra men det finns något bra med varje dag’ Jag har av livet lärt mig att detsamma måste gälla åren som går. Alltför många nyårsaftnar har jag tänkt ’nästa år, det är mitt år det’. Året som kommit h...

Av Josefine - 30 april 2014 15:01

Det börjar ordna sig... Med det mesta. För en vecka sedan på dagen stog jag och hoppade och väntade på elektriker för att få byggström till killarna som smällde upp maskinhallen. Smällde var ordet. Idag, när jag kom hem från fsk med V hade de tagit s...

Av Josefine - 13 mars 2014 07:41

När jag ser fram emot saker är det nästan som att önska livet ur sig själv, jag förstår det... Försöker ta till vara på varje minut av livet men ibland är det härligt att längta! Tre helger i rad nu massa trevligt 1. Maskerad oh 30-årsfest 2.Gr...

Av Josefine - 9 mars 2014 12:33

Det börjar ljusna, lite här och var! Imorgon ska det mätas ut vart det nya stallet kommer stå, mannen fyller en herrans massa år och V ska till fsk för första gången på två veckor.   Blåsten får vi väl stå ut med några dagar till, det torkar åtmi...

Av Josefine - 21 februari 2014 13:03

Maken : vad är det här för något? (Håller upp avrivna blöjkoder från X antal blöjpaket) Jag: det är blöjkoder som är bonusgrundande på... Maken(avbryter): varför ligger de i hyllan? Jag: ... Jag har inte aktiverat dem ännu... Maken (onödigt u...

Ovido - Quiz & Flashcards