josefinevill

Direktlänk till inlägg 19 februari 2011

I mellanmjölkens land

Av Josefine - 19 februari 2011 12:20

Så stor han har blivit. Vilhelm alltså. På mindre än tre dagisveckor, inskolningen inräknad, har han lärt sig massor av saker. Vem satt till exempel med hakklapp och drack ur ett riktigt glasglas en eftermiddag när jag hämtade om inte Vilhelm. Han gillar de äldre barnen men håller lite distans. Vet ni hur buffliga tjejer och killar i 4-årsåldern är? Vilhelm håller låg profil. Han har tjej oxå! En liten Majken, de kramas och kramas så de till slut ramlar omkull... det vet man juh hur det blir om  några år! På tal om inskolningen ja, den har gått finemang. En dag blev jag faktiskt ivägkörd. "Nehej, jag tycker verkligen inte du ska stanna till frukosten, det kommer du juh inte kunna göra på måndag" fick jag som svar när jag försynt föreslog att jag skulle vänta kvar en halvtimma och sedan avlägsna mig när det vankades gröt. Snopet. Där rök min "Ann Söderlund-idyll" som Pippi Långstrump-mamma. Vad hände med snacket att det var minst lika viktigt för föräldrarna att känna sig trygga på förskolan?!

Visste ni att förskolan i Främmestad ligger i en helt annan tidszon än resten av landet? Står det att barnet ska hämtas kl 16 menas det kvart i. Hämtdagset är det samma som "avresa". Förskolan har öppet till 18:00. Blir spännande de dagar jag slutar 17.30 i Trollhättan och Peter jobbar natt.

Överhuvudtaget är det mycket att tänka på med förskolan, som att ringa och meddela om det blir ändringar i hämtningsrutiner. "Det är bra att ni ringer och säger till" påpekade en lärare när jag lämnade Vilhelm en morgon och vi pratade om föregående dags hämtning. Jag hade förklarat att mitt schema ligger till grund för Vilhelms tider men att vi kommer ändra med ganska kort varsel om det är så att Peter är ledig/slutar tidigt/är hemma tills jag slutat. I vår situation är det inte möjligt att "några dagar i förväg" lämna besked om ändringar. Hur som helst hade jag morgonen jag lämnat meddelat att barnafadern skulle komma kl 12. Efter att Vilhelm ätit lunch. Så var oxå fallet. Han hade dessutom ringt själv och meddelat "nu kommer jag". När det redan blivit lite infekterat och känsligt ang hämtningsrutiner blev jag alltså lite konfys över frasen "det är bra att ni meddelar"... Menade kvinnan det hon sa som en uppmaning eller någon form av beröm?!? Den nya, starka, självsäkra Josefine klev in, höjde en hand och frågade "stopp, är det något problem??" Absolut inte, hon hade menat det som det senare alternativet. Problem solved. Hon var nu förlåten tidigare ivägkörning...

Jag har oxå lärt mig att det inte ör någon myt att man känner sig gråtfärdig när man lämnar sitt barn på förskolan. Det är faktiskt lite förkrossande att vinka hejdå till en liten kille som glatt vinkar tillbaka och inte alls är det minsta bekymrad över att mamma ska gå. "jag som gett dig mina bästa år!!!" har jag lust att skrika. "Jag som valt att vara med dig istället för alla galna saker jag kunnat göra annars"

Men på det stora hela är det juh skönt att han har det bra. Då kan vi alla koncentrera sig på arbetet utan att behöva ringa och höra om han slutat gråta. Jag känner mig nu färdiginskolad på jobbet, dags för ett par veckor på lunglab. Och ja, det känns jävligt bra att vara tillbaka. På jourer, yes!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Josefine - 30 december 2017 07:52

    ’Varje dag är inte bra men det finns något bra med varje dag’ Jag har av livet lärt mig att detsamma måste gälla åren som går. Alltför många nyårsaftnar har jag tänkt ’nästa år, det är mitt år det’. Året som kommit h...

Av Josefine - 30 april 2014 15:01

Det börjar ordna sig... Med det mesta. För en vecka sedan på dagen stog jag och hoppade och väntade på elektriker för att få byggström till killarna som smällde upp maskinhallen. Smällde var ordet. Idag, när jag kom hem från fsk med V hade de tagit s...

Av Josefine - 13 mars 2014 07:41

När jag ser fram emot saker är det nästan som att önska livet ur sig själv, jag förstår det... Försöker ta till vara på varje minut av livet men ibland är det härligt att längta! Tre helger i rad nu massa trevligt 1. Maskerad oh 30-årsfest 2.Gr...

Av Josefine - 9 mars 2014 12:33

Det börjar ljusna, lite här och var! Imorgon ska det mätas ut vart det nya stallet kommer stå, mannen fyller en herrans massa år och V ska till fsk för första gången på två veckor.   Blåsten får vi väl stå ut med några dagar till, det torkar åtmi...

Av Josefine - 21 februari 2014 13:03

Maken : vad är det här för något? (Håller upp avrivna blöjkoder från X antal blöjpaket) Jag: det är blöjkoder som är bonusgrundande på... Maken(avbryter): varför ligger de i hyllan? Jag: ... Jag har inte aktiverat dem ännu... Maken (onödigt u...

Ovido - Quiz & Flashcards