josefinevill

Direktlänk till inlägg 7 augusti 2010

Den enes död den andres nappflaska...

Av Josefine - 7 augusti 2010 14:24

... berättelsen om Inca, en av de snällaste hästar som funnits...


Det var en gång ett shiresto som hette Gervides Inca. Hon var en godmodig häst och mycket omtyckt av sin ägare. Varför inte ta ett föl på henne, det har hon aldrig haft? tänkte ägaren. Sagt och gjort, de ringde till en hingsthållare i närområdet och beslutade att åka dit med stoet nästkommande dag. För att transportera dit stoet ställdes hon på en öppen kreaturskärra dragen efter en traktor, och ut på E20 begav det sig...

Inca var inte riktigt i kondition för en ev dräktighet det första när hon kom. Hingsthållaren fick i samråd med ägare och veterinär lov att behandla och fodra på stoet under de två första brunsterna innan det ansågs lämpligt att betäcka. Det var nu mitten på augusti... Hingsten betäckte henne och sedan fick hon åka tillbaka hem igen men förhoppningen att hon skulle tagit sig var liten. Hösten, vintern och våren gick och bara Inca visste hur allt låg till.

Samtidigt, en valborgsnatt 35 mil norrut

Ett annat shiresto kämpar sig ensam i natten genom en förlossning. Fosterhinnan ligger runt fölets huvud och oförmögen att hjälpa sitt föl ser stoet det sakta dö ifrån henne. I två dagar står hon vid sitt döda föls sida innan hon vandrar därifrån och ägaren kan flytta den lilla kroppen...


Sommaren går, maj, juni och fram till 24 juli är allt frid och fröjd för Inca. Så börjar det ingen trodde skulle ske. Incas fölning. Påpassad och omhändertagen föds det ett hingstföl. Stor och välmående. Men Inca, kära lilla Inca... Trasig inuti blev hon och hann förblöda innan veterinär kommit på plats. Ägarna kämpar förtvivlat med den lille och får i honom råmjölk och fortsätter att mata honom i en veckas tid. Hårt arbete! Så fattar de beslutet att ringa till hingsthållaren för att höra om de har någon annan lösning/kontakter/erfarenhet. Chockade över nyheten att det blev föl och sådan tragisk utgång för stoet finner de sig och tankarna går till stoet som i våras miste sitt föl. Hon står nu hos hingsthållaren och är ombetäckt... Stor och snäll är hon, kanske ska vi prova?

Nu går lille fölet med sin nya mamma som gör allt med honom förutom att mata honom (ännu). Maten kommer ändå varannan timme i form av en nappflaska som hålls under juvret på adoptivmamman.

Som Andréa sa, vi har juh ändå inget annat att göra...

  

Till minne av Inca som födde det första överlevande fölet efter Slätthult Zeke!

  



  

Inca´s Quintus f. 2010

e. Slätthult Zeke u. Gervides Inca

 
 
Ingen bild

Maria

7 augusti 2010 21:04

Blev alldeles rörd när jag läste... Tur att det finns så gulliga människor som ni, som ställer upp när det verkligen behövs!!!! Gud så söt han är den lille!

 
Ingen bild

Carro

12 augusti 2010 00:48

Hejsan.
HIttade hit när jag googlade efter Inca. Jag har många gånger undrat vad det blev av henne och har sökt tidigare men inte fått några träffar. Vad jättetråkigt att hon avlidit! Men fölungen ser ju pigg och glad ut. Jag skulle bli jätteglad om du kanske ville skriva ett par rader till mig och berätta hur Inca hade det de senaste åren. Jag kände henne från det hon var föl tills hon lämnade Gervide och det var jag som red och körde in henne så det skulle vara roligt att veta. Vissa hästar glömmer man aldrig fast det är många årsedan de sålts...

Mvh Carro
Kvicksilver10@hotmail.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Josefine - 30 december 2017 07:52

    ’Varje dag är inte bra men det finns något bra med varje dag’ Jag har av livet lärt mig att detsamma måste gälla åren som går. Alltför många nyårsaftnar har jag tänkt ’nästa år, det är mitt år det’. Året som kommit h...

Av Josefine - 30 april 2014 15:01

Det börjar ordna sig... Med det mesta. För en vecka sedan på dagen stog jag och hoppade och väntade på elektriker för att få byggström till killarna som smällde upp maskinhallen. Smällde var ordet. Idag, när jag kom hem från fsk med V hade de tagit s...

Av Josefine - 13 mars 2014 07:41

När jag ser fram emot saker är det nästan som att önska livet ur sig själv, jag förstår det... Försöker ta till vara på varje minut av livet men ibland är det härligt att längta! Tre helger i rad nu massa trevligt 1. Maskerad oh 30-årsfest 2.Gr...

Av Josefine - 9 mars 2014 12:33

Det börjar ljusna, lite här och var! Imorgon ska det mätas ut vart det nya stallet kommer stå, mannen fyller en herrans massa år och V ska till fsk för första gången på två veckor.   Blåsten får vi väl stå ut med några dagar till, det torkar åtmi...

Av Josefine - 21 februari 2014 13:03

Maken : vad är det här för något? (Håller upp avrivna blöjkoder från X antal blöjpaket) Jag: det är blöjkoder som är bonusgrundande på... Maken(avbryter): varför ligger de i hyllan? Jag: ... Jag har inte aktiverat dem ännu... Maken (onödigt u...

Ovido - Quiz & Flashcards