josefinevill

Alla inlägg den 14 februari 2010

Av Josefine - 14 februari 2010 13:37

Folk säger så mycket tokigt. Ibland slänger de sig med uttryck som, efter lite eftertanke, inte är alltför genomtänkta.

Vi börjar enkelt. "han är snäll som ett lamm"... euhm, vad innebär det då?


Eller när ägaren till sitt kallblodsföl står och skryter hur fin "ridhästgalopp" fölet har. Uttrycket "ridhästgalopp" är för mig inte bekant. Alltså jag förstår vilken typ av galopp ägaren menar men vågar påstå att långt ifrån alla "traditionella" ridhästar har sådan galopp... Hur galopperar de då? Som en körhäst eller?

Nästa klassiker är "min häst är precis som en hund" Ja men grattis, vad roligt för dig då! Då slipper du ha en av vart. Vill man att hästen ska vara som en hund? Kan inte hästen få vara häst även om den följer dig i hagen, kommer på inkallning, väntar på kommando att få börja äta? ... jag VET att jag själv slänger mig med liknande metaforer, för att det är lätt att ta till när saker och ting ska förklaras. Min favvo är Johannas när hon beskriver sig som en klick smör på en het potatis när hennes häst ska hopptränas  


Lille pojken ska snart äta middag. Själv tar jag en macka(!). Peter ligger och är alldeles magsjuk...


Igår kväll vankades det trerätters i Nossebro (till skillnad från i Linnebäck där det snarare var tre små rätter...)

Minibiffar med pinjenötter och ört-och citrondip, Porterstek (kan ni tänka er???) och pecannötpaj med kardemummagrädde. Den sista rätten kommer aldrig mer göras om. Inte alls min smak. Too much! Kardemumma i grädden var i och för sig en liten stämningshöjare.


Moder hade med sig boken "Snabba cash", har längtat efter att läsa den. Verkar bra mycket bättre än pågående "Jane Austen-klubben" . Den förstnämnda har juh blivit film. Lite sucker för Joel Kinanman har jag blivit. Hur gammal är människan egentligen? Han har så fin hy...


Hepp, laga lite mat. Sedan blir det fortsatt stalltjänst. Ska ägna heeela dagen åt att tänka på att för 6 månader sedan tillbringade jag dagen med att ställa mig in hos en en nykomling i mitt, och sitt, liv: VILHELM! Han firade natten som 6 månaders med att hålla låda...  



Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards